Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Je werkt al met Google Analytics 4, maar je merkt dat er meer uit je data te halen valt. Hoe stel je cross-domain en e-commerce tracking in? Hoe maak je waardevolle verkenningsrapporten? En hoe voer je diepgaande analyses uit die echt inzicht geven? In deze tweedaagse training voor gevorderden ontwikkel je precies die vaardigheden.Tijdens deze training ga je aan de slag met geavanceerde functies van Google Analytics 4. Je werkt met je eigen account en krijgt volop ruimte om te oefenen met het instellen van tracking, het analyseren van verkenningsrapporten en het bouwen van dashboards. Zo ontdek je niet alleen wat er beter kan, maar leer je ook hoe je dat direct aanpakt. Zo til je je analyses naar een hoger niveau, maak je betere datagedreven beslissingen en realiseer je meer impact op basis van betrouwbare data.
Aan het eind van de training leg je het officiële Google Analytics 4-examen van Google af. Dat levert je een wereldwijd erkende en veelgevraagde certificering op.
Opleidingsinhoud
- Je weet hoe je met geavanceerde instellingen, aangepaste gebeurtenissen en slimme datakoppelingen (zoals BigQuery) maximale grip krijgt op je meetplan en inzichten.
- Je kunt dashboards en rapporten (van trechteranalyses tot attributiepaden) samenstellen die echt iets zeggen en deze inzetten om je marketingprestaties te verbeteren.
- Je gebruikt betrouwbare en goed gestructureerde data om gerichte beslissingen te nemen die je campagnes en klantreizen meetbaar effectiever maken.
- Je kunt direct met concrete verbeterpunten aan de slag gaan om jouw Google Analytics 4-account slimmer in te richten en er meer succes mee te behalen.
Programma
De training bestaat uit 2 dagen van 6 uur. Het programma is een goede mix van praktijk en theorie. Je doet veel theoretische inzichten op en gaat die in de praktijk toepassen. Ook op je eigen Google Analytics 4-account. De training is inclusief een onderdeel dat je voorbereidt op het examen tot Google Analytics 4 Certified Professional.
De training ziet er als volgt uit:
Dag 1: Google Analytics 4 op gevorderd niveau
Op dag 1 duik je een stuk dieper in alle mogelijkheden met Google Analytics 4.
- Ga aan de slag met de geavanceerde inrichting van Google Analytics 4 (o.a.):
-Zo maak je jouw campagneverkeer meetbaar én inzichtelijk met UTM-tagging. - Zo sluit je ongewenste verkeersbronnen uit om schone data te behouden.
- Leer cross-domain tracking instellen om je bezoeker over meerdere domeinen te volgen.
- Maak zoekopdrachten op de site meetbaar om te ontdekken wat bezoekers echt willen vinden.
- Zo koppel je tools als Google Ads, Search Console en Tag Manager aan Google Analytics 4 om meer uit je marketingdata te halen.
- Leer gebeurtenissen en conversies instellen via Google Tag Manager.
- Leer e-commerce tracking instellen en krijg zicht op elke stap in het aankoopproces.
- Hoe bouw je verkenningsrapporten (zoals pad- en trecheranalyses)?
- Zo analyseer je attributiepaden om beter te begrijpen wat echt bijdraagt aan conversie.
Dag 2: Verder de diepte in
Bij dag 2 leer je nog meer extra functionaliteiten kennen. Zo ontpop je je tot een specialist die echt alles uit Google Analytics 4 haalt.
- Ga aan de slag met extra functionaliteiten (o.a.):
-Zo maak je aangepaste definities om gebeurtenissen beter te begrijpen. - Laat Google Analytics 4 voor je werken met slimme aangepaste inzichten.
- Leer je content logisch groeperen met inhoudsgroepen.
- Gebruik reguliere expressies (RegEx) om nog krachtigere filters en segmenten te bouwen.
- Zo pas je Google Consent Mode toe en verberg je gevoelige gegevens voor maximale privacy en transparantie.
- Zo combineer je externe data met je Analytics-gegevens voor nog rijkere rapporten.
- Koppel BigQuery aan Google Analytics 4 en krijg toegang tot rauwe data voor diepere analyses.
- Hoe stel je dynamische dashboards samen in Looker Studio?
- Krijg alle voorbereiding die je nodig hebt om het Google Analytics 4-examen goed in te gaan.
- Leg het Google Analytics 4-examen af.
Toelatingseisen: wat heb je nodig?
De Google Analytics 4 training voor Gevorderden is perfect voor wie méér uit Google Analytics 4 wil halen dan de basis. Of je nu ondernemer bent of werkt bij een bureau, multinational of mkb-bedrijf, deze training leert je alles wat jij nodig hebt om Google Analytics 4 voor jouw bedrijf te laten werken. De training is o.a. relevant voor (online) marketeers, data-analisten, contentspecialisten, CRO-specialisten, e-commerce managers, communicatieadviseurs en zzp'ers.Heb je eerder deelgenomen aan onze Google Analytics 4 Basis training, of heb je vergelijkbare kennis in de praktijk opgedaan? Dan sluit deze training voor gevorderden daar naadloos op aan. Voorkennis is nodig. Je verdiept je namelijk in de meer geavanceerde mogelijkheden van Google Analytics 4 en leert hoe je betrouwbare data verzamelt, interpreteert én benut voor meer impact.