Edumia B.V.

Google Tag Manager (virtueel)

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Google Tag Manager is onmisbaar voor marketeers en data-analisten die zelf de controle willen over hun dataverzameling. Met deze tool beheer en plaats je eenvoudig tags (stukjes code) op je website, zonder afhankelijk te zijn van je webbouwer. Met deze tags koppel je eenvoudig tools als Google Analytics 4, Google Ads of Meta aan je website en meet je belangrijke acties zoals klikken, downloads of formulierverzendingen. Zonder technische kennis kun je Google Tag Manager volledig zelf naar wens inrichten.

Tijdens deze praktijkgerichte training leer je hoe Google Tag Manager werkt en hoe je de tool slim inzet voor jouw website en marketingcampagnes. Je gaat direct aan de slag met het inrichten van je eigen account, het opzetten van een overzichtelijke structuur en het instellen van relevante metingen.

Na afloop van de training beschik je over een sterke basisinrichting en weet je precies hoe je Google Tag Manager inzet voor betrouwbare en toekomstbestendige metingen. Daarmee voorkom je dataverlies of verkeerde interpretaties en creëer je een stevig fundament die je marketingprestaties écht verder helpt.

Opleidingsinhoud

  • Je begrijpt hoe Google Tag Manager is opgebouwd en hoe je met tags, triggers, variabelen en data layers gestructureerd en efficiënt data verzamelt.
  • Je kunt zelfstandig een goed ingericht account opzetten en trackingcodes van onder andere Google Analytics 4, Google Ads, Meta en LinkedIn correct implementeren.
  • Je weet hoe je belangrijke interacties zoals klikken, downloads, videoweergaven en formulierverzendingen meetbaar maakt en hoe je ook geavanceerde metingen zoals scrolldiepte, cookietoestemming en 404-pagina's instelt.
  • Je bent in staat je tags zorgvuldig te testen met de preview- en debugmodus, zodat je beschikt over een betrouwbare dataverzameling.
  • Je kunt direct met concrete verbeterpunten aan de slag gaan om jouw Google Tag Manager-account slimmer in te richten en toekomstbestendig te maken.


Programma
  • Hoe werkt Google Tag Manager en wat houden tags, triggers, variabelen en data layers in?
  • Zo structureer je een overzichtelijk account met folders, tags, triggers en variabelen.
  • Hoe zet je een container op en installeer je Google Tag Manager op je website?
  • Zo implementeer je trackingcodes/meetpixels van:

    -Google Analytics 4.
  • Google Ads (remarketing en conversiemeting).
  • Meta (Facebook).
  • LinkedIn Insights.
  • Maak interacties (gebeurtenissen) op je website meetbaar voor:

    -Klikken op links (uitgaand, telefoonnummers en e-mailadressen).
  • Klikken op buttons.
  • Bestand downloads (o.a. PDF).
  • Interactie met YouTube video's.
  • Ga aan de slag met geavanceerde meetoplossingen:

    -Bepaal de betrokkenheid van bezoekers via scrolldiepte en zichtbaarheid van elementen.
  • Leer de AVG/GDPR correct toepassen via het opzetten van een cookiemuur.
  • Zo implementeer je bestaande scripts (o.a. muisbeweging (hover) over elementen).
  • Voorkom dat bezoekers je website verlaten met het doormeten van 404-meldingen.
  • Het gebruik van Lookup en Regex Tables.

Toelatingseisen: wat heb je nodig?

De Google Tag Manager training is ideaal voor iedereen die meer grip wil krijgen op hun online data en zelfstandig tags wil kunnen plaatsen en beheren. Of je nu ondernemer bent of bij een grote multinational of een mkb-bedrijf werkt, deze training geeft je de kennis en vaardigheden om direct aan de slag te gaan met Google Tag Manager. De training is o.a. relevant voor (online) marketeers, data-analisten, webmasters, zzp'ers en contentspecialisten.

Wil je zelf meten wat er op je website gebeurt? Of wil je kennis opdoen over Google Tag Manager om nog beter te kunnen sparren met een collega die of bureau dat hiermee werkt? Dan is deze training perfect voor jou.

Door de kleine groep is er veel persoonlijke aandacht en kun je altijd eigen casussen inbrengen. Voorkennis is niet nodig.

Opleidingsduur

1 dag

Kosten

De kosten bedragen EUR 725 excl. btw

Plaatsen / leslocaties

Virtueel

Gratis informatie aanvragen

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

Wil je een vraag of opmerking doorgeven?
  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.

Laatst bekeken